Spotrepair - De Groot Autoschade

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Schadeherstel
 



    055-5060459
 
 
 
 

Spotrepair
Spotrepair of plaatselijk bijspuiten van kleine lakschades: Krassen veroorzaakt door vandalisme, de takken van een boom of een kinderfietsje, bumperschade veroorzaakt door het te kort indraaien of het maken van een kleine parkeerfout. Spotrepair kan gebruikt worden voor het herstellen van krassen door de lak van max. 30 cm lang en 4 cm breed per paneel of een deuk van max. 4 cm of ter grootte van een A4-tje.

Spotrepair
Spotrepair wordt gezien als een alternatieve reparatietechniek. Door de beperkte grootte van de herstelling is het een spuittechniek die qua kosten lager ligt dan traditioneel schadeherstel. Door middel van een spotrepair kunnen kleine lakbeschadigingen verholpen worden. Het resultaat van een spotrepair is meestal onzichtbaar maar dat hangt veelal af van de staat waarin het lakwerk verkeert. Een spotrepair is niet toepasbaar op alle delen van het voertuig en is daarnaast gebonden aan een maximale oppervlakte.

Werkwijze spotrepair:
De spotrepair hersteller zal eerst de herstelling plaatselijk voorbereiden d.w.z. plaatselijk schuren, plamuur (indien nodig) en grondverf aanbrengen. Daarna zal hij de kleur aanbrengen. Elke auto heeft een specifieke kleur die kan geïdentificeerd worden aan de hand van een kleurcode. In deze kleurcode staat beschreven hoeveel men van elke mengkleur moet toevoegen om tot deze kleur te komen. De spotrepair hersteller zoekt deze kleurcode op en maakt op basis hiervan de verf aan.



Wat is spotrepair?
Spot Repair is een vrij nieuwe methode om kleine beschadigingen professoineel, snel en goedkoop te repareren.
Tevens is het voordelig en milieuvriendelijk. In veel gevallen zijn de besparingen aanzienlijk.

Wat kan wel met spotrepair?
Bij spotrepair onderscheiden we drie zones op een auto:
- Dak, motorkap en kofferdeksel
- 'Het 'aanzicht' van de flanken
- Overige delen langs de onderzijde van de auto
Spotrepairs in de laatste zone zijn nooit een probleem, en ook in de 2e-zone kan in principe overal een spotrepair worden verricht, mits op één plaats per paneel. Voor metallickleuren als zilver, brons en lichtblauw blijft het werk in de 2e-zone echter beperkt tot 'randjes en kantjes'. Als maximale grootte van de totale reparatie, (dus niet van de beschadiging zelf), wordt over het algemeen het formaat van een A4 vel papier gehanteerd.

Wat kan niet met spotrepair?
In het zicht liggende delen als motorkap en dak kunnen wij niet volgens de spotrepair-methode behandelen.
Op deze plaatsen zal de reparatie zichtbaar blijven omdat er niet zonder licht kleurverschil gespoten kan worden."Specialisten in het vak verleggen telkens hun grenzen". "Maar een spotrepair midden op de motorkap van een zilvergrijze auto, dat kan echt niet. In deze gevallen is het beter op toch de hele motorkap te spuiten, zodat er geen kleurverschil is te zien.

Werkwijze spotrepair:
Wij gaan eerst de herstelling plaatselijk voorbereiden d.w.z. plaatselijk schuren, plamuur (indien nodig) en grondverf aanbrengen. Daarna gaan wij de kleur aanbrengen. Elke auto heeft een specifieke kleur die kan geïdentificeerd worden aan de hand van een kleurcode. In deze kleurcode staat beschreven hoeveel men van elke mengkleur moet toevoegen om tot deze kleur te komen.












 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu